Historia pewnej kancelarii

Jeśli śledzisz mojego bloga to wiesz, że moją mocną stroną są przygotowywane strategie marketingowe. Jeśli śledzisz naprawdę mojego bloga to wiesz, że niedawno przygotowywałem strategię dla warszawskiej kancelarii Pactum. Dziś kilka słów o tym jak wygląda teraz rozwój jednej ze specjalizacji, która powstała w ramach wspólnych warsztatów. Mowa o specjalizacji, która w tym projekcie przypisana jest mec. Ewie Bednarek-Wojtal.

Dawno dawno temu (mnóstwo bajek czytam córce i każda się tak zaczyna więc już mi weszło w krew) czyli przed warsztatami, kancelaria nie wyróżniała się zbytnio od innych podobnych podmiotów na rynku. Podstawą biznesu była oferta bieżącej obsługi biznesu rozszerzona o windykację. Teraz jest trochę inaczej mimo, że oferta i zakres usług się nie zmienił. Zaczęliśmy jednak inaczej mówić o usługach i kierować ofertę do branżowych klientów. Najciekawszą branżą, na której kancelaria się skupia to… kobiety prowadzące własny biznes lub zarządzające biznesem. Tą specjalizacją w kancelarii zajmuje się mec. Ewa Bednarek-Wojtal.

Skąd pomysł na taką specjalizacje? 

Jak każdy dobry pomysł – nie wiadomo do końca kiedy przychodzi do głowy… Po prostu pojawił się, w którymś momencie warsztatów i zaczęliśmy nad nim pracować. Okazało się, że udział kobiet w podejmowaniu decyzji biznesowych z roku na rok staje coraz większy. Coraz więcej kobiet obejmuje także funkcje zarządcze, otwiera własne przedsiębiorstwa lub takimi kieruje. Wystarczy przeszukać trochę twardych danych i okazuje się, że:

„Polska pod względem ilości kobiet pracujących w zarządach polskich spółek znajduje się przed Niemcami (10,5%), Belgią (6,8%), Francją (9,5%) i Włochami wynika z raportu „Women in the boardroom: A global perspective” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Interesujące jest, że wynik uzyskany w naszym kraju jest niemal identyczny jak w USA (12,2%) i Kanadzie (12,5%).”

Jaki jest efekt teraz? Całkiem nieźle:

Od zakończenia warsztatów minęło trochę czasu. W ramach tej specjalizacji pojawiło się kilka ciekawych rzeczy, do których by nie doszło gdyby nie realizacja planu i założeń strategicznych. Kilka przykładów:

  1. Mec. Ewa Bednarek-Wojtal otrzymała prestiżowy tytuł Ambasadorki Przedsiębiorczości Kobiet dołączając do grona 300 Ambasadorek w całej Polsce
  2. Kancelaria pojawiła się na kilku ważnych wydarzeniach m.in.: II Polish BusinessWoman Congress w Hotelu Gromada, Wine & Food Noble Night,  „Przedsiębiorczość i Edukacja dla Przyszłości” w Pałacu w Wilanowie
  3. pojawiły się nowe publikacje w tytułach branżowych
  4. zaczęły znów spływać zapytania ofertowe.

Jakie wnioski?

Na etapie prac nad koncepcją biznesu prawniczego pomysłów jest zawsze mnóstwo. Można się prześcigać w kolejnych koncepcjach usługi, produktu czy branży. Trzeba jednak twardo stąpać po ziemi i spojrzeć na każdy pomysł od strony własnych kompetencji i możliwości oraz skonfrontować to z danymi z rynku. Trzeba też pamiętać, że droga do sukcesu specjalizacji jest trudna i wyboista. I to chyba tyle…

A jeśli chcesz więcej przeczytać o tym jak pracujemy nad strategią poczytaj te artykuły:

  1. Krok I – „Jak zbudować strategię biznesową kancelarii?”
  2. Krok I bis – „Czego rzeczywiście potrzebuje klient kancelarii?”
  3. Krok II – „Co sprzedajesz?
  4. Krok III – „Relacje z klientami
  5. Krok IV – „Do czego służy prawnik?

…. i żyli długo i szczęśliwie. 🙂

0 1282
Szymon Kwiatkowski

MarketingPrawa.pl Produkcje.fm

Leave a Reply