SWOT kancelarii prawnej
- lis 21, 2010
- By Szymon Kwiatkowski
- In Zarządzanie kancelarią
- 1 Comment
Program nauczania a rzeczywistość
Jako prawnik będący na półmetku swojej edukacji radcowskiej twierdzę, że żaden młody prawnik nie poznał i zapewne nie pozna w najbliższej przyszłości technik i metod wykonywania prostych analiz biznesowych. Powód jest prosty i pozostaje niezmienny od momentu, gdy nasi patroni zdobywali uprawnienia adwokackie i radcowskie. Nikt nas nie uczył podejścia biznesowego do wykonywanego zawodu. Kończąc aplikację jesteśmy gorzej przygotowani do pracy niż absolwent wydziału zarządzania i marketingu. Różnica polega na tym, że potrafimy dokonywać czynności procesowych, możemy reprezentować interesy naszego klienta.
Jesteśmy w posiadaniu specjalistycznej wiedzy ale nie umiemy jej sprzedać. W wielu przypadkach podobnie jest z partnerami Kancelarii, którzy poznali mechanizmy rynku i funkcjonowania przedsiębiorstwa w praktyce, popełniając błędy i wyciągając z nich lekcje. Jednak warto zawczasu poznać proste mechanizmy analityczne by nie błądzić w biznesie i nie podejmować zbędnego ryzyka. Jak mawia bowiem W. Buffett: „Ryzyko bierze się z niewiedzy o tym co robisz.” Prosty SWOT pozwoli Ci zebrać dane o kancelarii i spojrzeć na biznes z zupełnie innej strony.
Czym jest SWOT?
SWOT jest podstawowym narzędziem analitycznym, które służy do porządkowania i pozyskania informacji o przedsiębiorstwie i jego otoczeniu. Wykorzystywane jest najczęściej jako jeden z pierwszych etapów analizy strategicznej. SWOT z powodzeniem można stosować nie tylko budując strategię biznesową przedsiębiorstwa. Doskonale sprawdzi się także podczas analizy nawet poszczególnych procesów i czynności.
Skrót SWOT pochodzi z jęz. Angielskiego i oznacza:
- S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę kancelarii,
- W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę Twojej działalności,
- O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla kancelarii szansę korzystnej zmiany,
- T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla kancelarii niebezpieczeństwo niekorzystnej zmiany
Najczęściej przyjmuje się, że mocne strony i słabości są czynnikami wewnętrznymi. Odpowiadając na pytania z tej „puli” szukamy odpowiedzi w wewnątrz kancelarii. Dla przykładu, mocną stroną będzie fakt, że posiadamy mocne podłoże finansowe. Mocną stroną nie będzie natomiast pojawienie się nowych potencjalnych klientów – będzie to szansa.
Zagrożenia i szanse są czynnikami zewnętrznymi. Znajdują się poza strukturą kancelarii. Twoją szansą może być możliwość zatrudnienia specjalisty z dziedziny zarządzania, zagrożeniem – zmieniające się prawo i obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych. Widzisz różnicę?
Co analizować?
Być może trudno będzie Ci analizować całe przedsiębiorstwo i wszystkie jego procesy. Jest to jednak możliwe jeżeli wybierze się podstawowe elementy będące przedmiotem analizy. Wśród mocnych stron i słabych skup się przede wszystkim na:
- informacjach zwrotnych od klientów – zebranych np. w drodze ankiet, rozmów, spotkań biznesowych;
- informacjach pochodzących pracowników;
- zdolnościach i umiejętnościach – szczególnie tych, które posiadamy, jak i tych, których nam brakuje;
- aktywach i pasywach – środki finansowe, nieruchomości, kredyty;
- procesach – np. komunikacja, praca w zespole.
Skupiając się na czynnikach zewnętrznych, pochodzących spoza obszaru kancelarii (szanse i zagrożenia) skup się na:
- środowisku zewnętrznym – tendencje lokalne i globalne;
- rynku Twoich usług;
- dane dotyczące konkurencji.
W praktyce samo określenie mocnych i słabych stron nie doprowadzi nas daleko jeżeli nie poddamy ich wzajemnej analizie. Powszechnie przyjmuje się, że należy ten proces dokonać odpowiadając na serię pytań:
od wewnątrz do zewnątrz:
- Czy dana mocna strona pozwoli nam wykorzystać daną szansę?
- Czy dana mocna strona pozwoli nam zniwelować dane zagrożenie?
- Czy dana słaba strona ogranicza możliwość wykorzystania danej szansy?
- Czy dana słaba strona potęguje ryzyko związane z danym zagrożeniem?
od zewnątrz do wewnątrz:
- Czy dana szansa wzmacnia daną silną stronę?
- Czy dana szansa pozwala zniwelować daną słabość?
- Czy dane zagrożenie niweluje daną silną stronę?
- Czy dane zagrożenie uwypukla daną słabość?
Odpowiadając na te pytania spojrzysz na swój biznes, proces, usługę (cokolwiek co analizujesz) z zupełnie z innej strony. Ważne teraz abyś wykorzystał swoje mocny strony aby zniwelować konkretne słabości. Jeżeli jesteś gotów, wykorzystaj szanse pojawiające się na rynku by rozwijać przedsiębiorstwo. Czekam na Twój komentarz.
Szymon Kwiatkowski
MarketingPrawa.pl Produkcje.fm
1 Comment
Leave a Reply Cancel Reply
Ostatnie wpisy
- Nie planuj przyszłości. „Planuj” przeszłość. 16 stycznia 2022
- 5 kroków do skutecznego webinaru. Złoto. 18 października 2021
- 10 kampanii e-mail marketingowych dla kancelarii prawnych 25 marca 2021
- Jak obliczyć swoją podstawową stawkę godzinową? 11 lutego 2020
- Najważniejsze zmiany w podatkach dla małych kancelarii 18 stycznia 2020
Bardzo interesujące!
Dzięki Szymonie!
Rafał