Władza w ręce prawników – jak zaangażować zespół w rozwój kancelarii?

Co by się stało, gdyby każdy prawnik w kancelarii (czy jakikolwiek pracownik jakiejkolwiek firmy) mógł poświęcać 10% swojego czasu pracy na realizację projektów, które sam wymyślił? Co by się stało, gdyby dać zespołowi kancelarii czas i przestrzeń, aby wymyślił projekty mające na celu poprawę merytoryki, jakości pracy, marketingu, nowych obszarów specjalizacyjnych? Co by było, gdyby wykorzystać potencjał zespołu, grupy, dać przestrzeń i zasoby, aby pracownicy mogli wpłynąć na kierunku rozwoju kancelarii? Nie wiem co by było.

Nie znalazłem badań i statystyk odnoszących się do branży prawniczej. Ale dzięki współpracy z jednym z moich klientów (ok. 20 osób na pokładzie kancelarii) będę miał szanse się dowiedzieć. To historia o tym, jak zespół kancelarii (pracownicy merytoryczni i administracji) przez 2 dni warsztatów wymyślił ponad 500 pomysłów na rozwój kancelarii i wybrał 8, które będą w tym roku realizowane.

Kancelaria postawiła przed nami zadanie:

 „Chcemy, aby prawnicy byli aktywni w realizacji projektów kancelarii i by dołożyli swoją kreatywną cegiełkę do rozwoju firmy.” 

Jak zrealizować ten cel? Założę się, że każdy czytający ten artykuł będzie miał swój pomysł. My też mieliśmy swój i oto jak go zrealizowaliśmy. A jeśli doczytasz artykuł do końca to na samym dole jest prezent do pobrania.

Oparliśmy się na mechanizmie wykorzystywanym w eventach takich jak Startup Weekend, Global Hackathon (BTW niedługo w Warszawie będzie Global Legal Hackathon, na który zapraszam). Podczas tych wydarzeń zespoły często powstają ad hoc i mają 72 godziny (od piątku do niedzieli) na opracowanie projektu rozwiązującego jakiś problem. W niedziele wieczór zespoły prezentują swoje pomysły przed jury. Ktoś wygrywa. My nie mieliśmy 72, a jedynie 10 godzin. Wzięliśmy więc ten motyw i dostosowaliśmy do oczekiwań i możliwości czasowych klienta.

Przed warsztatami opracowaliśmy wspólnie z partnerami kancelarii główne obszary, wokół, których zespoły będą pracować. Były to: marketing i promocja kancelarii, nowe specjalizacje, lepsza organizacja pracy kancelarii, zwiększenie jakości obsług klienta.

Pierwszego dnia warsztatów podzieliliśmy losowo zespół kancelarii (partnerzy też brali udział w warsztatach) na 4 zespoły (4-5 osobowe).

Po chwili startuje zegar i zaczynają się burze mózgów. Każdy zespół ma 20 minut na wymyślenie minimum 50 pomysłów w jednym obszarze. Więc jednorazowo powstaje ok 200 pomysłów. To dużo. Bardzo dużo.

W kolejnym kroku zespoły dostają 5 minut, aby usunąć te pomysły, które na pewno nie wypalą. Trafiają do zamrażalki. Kolejne 5 minut, aby pomysły, które zostały na tablicy podzielić na 4 rzędy. Jeden rząd to może być jeden pomysł lub zbiór pomysłów, które mają wspólny mianownik. Reszta pomysłów idzie do zamrożenia.

Kolejne 5 minut to dyskusja nad pomysłami i wybór tylko 2 pomysłów. Tylko 2. Tymi schodkami schodzimy z 50 pomysłów do 2 najlepszych. Przy 4 grupach mamy więc ostatecznie 8 pomysłów w jednym obszarze merytorycznym.

Pierwszy dzień kończymy po zjedzeniu kilogramów pizzy, po wypiciu litrów zdrowotnej i życiodajnej coli, kawy i pepsi.

Drugi dzień zaczynamy od tych rzeczy, które doprowadziły nas do sukcesu w dniu pierwszym. Od kawy i jedzenia. W krwi płynie życiodajna kofeina i energetyzujące węglowodany.

Zaczyna się najciekawsza część warsztatów. Zespoły mają 30 sekund, aby sprzedać pomysł pozostałym osobom i przekonać do swoich pomysłów. Konkurs piękności kończy się głosowaniem. Każdy dostaje kilka kulek, którymi głosuje nad projektami, które ostatecznie przekazujemy do realizacji. Komisja wyborcza zlicza głosy. Urny są przezroczyste.

Dzień drugi kończymy wybierając liderów projektów, które wygrały głosowania i dobierając członków zespołu.

W taki sposób około 20 osobowy zespół prawników w ciągu dwóch dni wymyśla genialne projekty. Przy okazji wszyscy (tak mi się wydaje) dobrze się bawią, integrują ze sobą, kreatywnie pracują. Zespół ma realny wpływ w rozwoju kancelarii. Teraz, po zakończeniu warsztatów przychodzi czas na najtrudniejsze – realizację pomysłów. Trzymam kciuki za zespół, aby udało się wszystkie projekty zrealizować.

Prezent: skoro dotarłeś aż tutaj, to pobierz edytowalną kartę projektu, którą możesz wdrożyć u siebie.

Zastanów się w jaki sposób Twój zespół prawników angażuje się w rozwój kancelarii? Takie warsztaty mogą pomóc Tobie i całemu zespołowi.

0 996
Szymon Kwiatkowski

MarketingPrawa.pl Produkcje.fm

Leave a Reply