Rynek usług prawnych w Polsce a ich sprzedaż

W roku 2005 było w Polsce 6191 czynnych adwokatów i 881 aplikantów. Już dziesięć lat później te liczby się bardzo zwiększyły: 13737 adwokatów, a na aplikacji około 7000 osób. źródło Dokładnie to samo dzieje się z radcami prawnymi. W 2005 roku było ich 17500 oraz aplikantów 2295. Obecnie (dane za 2015 r.) jest ich 28000 oraz 7500 aplikantów. Zniknęły bariery w dostępie do zawodu. Ze względu na opinię wśród Polaków, że zawód prawnika jest zawodem prestiżowym maturzyści zgłaszają się na studia prawnicze nie tylko w uczelniach państwowych, lecz również prywatnych. W 2015 roku na kierunkach prawniczych  studiowało 54837 studentów, a co rok prawie 8000 świeżo upieczonych prawników trafia na rynek pracy.

Prawnicze samorządy ostrzegają przed taką sytuacją. Ze względu na zniesienie limitów miejsc na aplikacji oraz ze względu na uproszczenie procedury przyjęcia do zawodu, duża część z tych absolwentów będzie miała ogromne trudności w znalezieniu pracy.

Niestety ani studentów prawa ani absolwentów nikt nie uczy, jak zachowywać się na rynku usług prawnych i co robić, aby sprzedać swoje umiejętności. Wydaje się, że prestiż tego zawodu bezpowrotnie traci swoją siłę. Prawnik to taki sam dostawca usług, jak ogrodnik, nauczyciel, lekarz czy stolarz. Oczywiście usługi prawnicze mają wyższą wartość w hierarchii rynkowej, ale dokładnie tak jak inne usługi trzeba je zarekomendować klientowi, przekonać do skorzystania, bądź chociażby przetestowania oraz odeprzeć dziesiątki obiekcji klienta, który ma obecnie tak wielki wybór kancelarii, że nie ma presji podejmowania decyzji tu i teraz.

Pamiętajmy, że toczy się walka o rynek. 8000 nowych prawników pojawi się na rynku w tym roku, co sprawi, że sprzedaż usług prawnych stanie się jeszcze trudniejsza, a walka jeszcze bardziej konkurencyjna i drastyczna.

Stowarzyszenie ELSA przeprowadziło w 2016 roku coroczne badanie studentów prawa. Wyniki dają do myślenia. Za najpopularniejszy zawód prawniczy uznaje się dzisiaj zawód radcy prawnego. Wzrost w stosunku do poprzednich lat jest bardzo zauważalny:

[Best_Wordpress_Gallery id=”9″ gal_title=”Łukasz 1″]

Również w specjalizacjach widać różnice. Studenci widzą konieczność znajdowania sobie niszy, w której mogą zaistnieć łatwiej niż tam, gdzie panuje zabójcza konkurencja. To również sygnał dla istniejących kancelarii, że warto cały czas poszukiwać dla siebie niszy, w której może być bezkonkurencyjna. Pojawiają się na rynku takie obszary, jak prawo konstytucyjne, prawo obrotu nieruchomościami, prawo ochrony środowiska i prawo telekomunikacyjne.

[Best_Wordpress_Gallery id=”10″ gal_title=”Łukasz 2″]

Jednak większość studentów zamierza znaleźć sobie zatrudnienie w jednej z największych i najbardziej znanych kancelarii. Nie będą  przez jakiś czas dążyli do otwierania własnych, bo potrzeba do tego zupełnie innych kompetencji i doświadczenia, ale zasilając grono prawników tych dużych graczy również będą stanowić silną konkurencję dla innych, mniejszych i mniej znanych kancelarii działających na rynku polskim.

[Best_Wordpress_Gallery id=”11″ gal_title=”Łukasz 3″]

Jak wynika z powyższych badań rynek usług prawnych w Polsce cały czas będzie się zagęszczał, a sprzedaż usług będzie stawała się coraz trudniejsza. Jedynym antidotum w takiej sytuacji jest ciągłe poszukiwanie wiedzy z zakresu sprzedaży usług prawnych i obsługi klientów, bo jest to obecnie jeden z niewielu wyróżników, który może zdecydowanie wpłynąć na podejmowanie decyzji zakupowych klientów.

Im więcej klientów pozyska kancelaria prawna w ciągu najbliższych 2-3 lat, tym łatwiej będzie jej przetrwać i zbudować silną i znaną markę.

button_szkolenie-sprzedaz-uslug-prawnych

 

 

lukasz-kucinski-200x200

Łukasz Kuciński:

Właściciel firmy Biznes Plus oraz Prezes Zarządu AMS PRESTIGE – Akademia Menedżera Sprzedaży. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w firmach o zróżnicowanym profilu działania. W latach 2003 – 2011 Dyrektor Działu Nauczania Języków Obcych w Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych, gdzie dzięki alternatywnym metodom zwiększył sprzedaż swoich produktów o 740%. Współtwórca koncepcji CGT – Corporate Global Thinking – metody kreatywnego rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwach. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń z zakresu Zarządzania, Sprzedaży, Marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem Efektywnych Strategii Komunikacyjnych opartych o analizę osobowości zawodowej, Innowacji w zarządzaniu oraz Marketingu 3.0.

  • Autoryzowany partner systemu wspomagającego Zarządzanie Zasobami Ludzkimi – Badania Facet5 do diagnozowania osobowości zawodowej.
  • Jest autorem bloga o Sprzedaży, Zarządzaniu i Marketingu oraz autorem wielu publikacji na temat zarządzania.

szkolenie sprzedaż usług prawniczych 7.04

 

0 169
Szymon Kwiatkowski

4 komentarze

  1. Ciekawe statystyki 🙂 Dużo mówią 🙂

  2. Nie sposób się nie zgodzić 🙂 Ale mam nadzieję, że najlepsi przetrwają 🙂

  3. R

    Interesujący wpis. Szczególnie w zakresie dotyczącym „specjalności” – warto go pokazać młodszym kolegom szukającym dopiero swojej działki 🙂

Leave a Reply