Jak sprzedaje się usługi prawne w internecie? Polskie przykłady

Modele sprzedaży usług prawnych on-line

Jeszcze kilka lat temu, klient, który kupował usługę prawną on-line był rzadkością. Często słyszałem w rozmowach od prawników:

„Panie Szymonie, nie widziałem jeszcze klienta, który kupiłby usługi prawne przez internet.”

Kilka lat temu jednak sieć nie była tak popularna i nie stanowiła aż tak ważnego elementu w procesie sprzedażowym. Teraz, gdy usługi prawne dostępne są na prawie każdym forum internetowym, a na grupach dyskusyjnych prawnicy prześcigają się w rekomendacjach własnych usług, internet odgrywa kluczową rolę. Kancelarie z sukcesem adoptują więc rozwiązania znane z innych branż i prowadzą sprzedaż bezpośrednio z poziomu swoich stron www, blogów i serwisów. Na polskim rynku znajdziemy przede wszystkim model jednorazowej płatności za usługę oraz model abonamentowy. Poniżej zebrałem wybrane serwisy aby pokazać Wam jak działa i jak rozwija się nasza branża. Jest coraz ciekawiej.

Prakreacja.pl

Wojtek Wawrzak, z którym niedawno rozmawiałem o blogowaniu, prowadzi serwis prakreacja.pl, który dedykowany jest branży kreatywnej. Jego podstawą usługą są porady prawne świadczone osobiście jednak Wojtek ma kilka produktów, które sprzedaje on-line.

Można znaleźć u niego wzór umowy o dzieło wyceniany na 251 zł brutto oraz regulamin sklepu internetowego w tej samej cenie.

[Best_Wordpress_Gallery id=”2″ gal_title=”Wojtek Wawrzak”]

RzetelnyRegulamin.pl

Serwis należący do Rzetelna Grupa sp. z o.o. sprzedający wszystko to co jest niezbędne do prowadzenia biznesu on-line. Wydaje mi się, że każdy kto prowadził biznes e-commerce miał styczność z Rzetelnym Regulaminem. W grupie znajduje się kilka marek z których najciekawsze dla tego artykułu są: RzetelnyPrawnik.pl i RzetelnaUmowa.pl.

Serwis RzetelnyRegulamin.pl oferuje w podstawowej wersji regulaminy dla biznesu on-line. Zakres usług jest bardzo szeroki – od wzorów regulaminów sklepów po indywidualne wyceny.

[Best_Wordpress_Gallery id=”3″ gal_title=”Rzetelny regulamin”]

RzetelnyPrawnik.pl działa w modelu abonamentowym i godzinowym. Miesięczne opłaty abonamentowe ograniczone są merytorycznie do wybranych dziedzin prawa i uzależnione od liczby porad prawnych w miesiącu.

[Best_Wordpress_Gallery id=”6″ gal_title=”Rzetelny Prawnik”]

RzetelnaUmowa.pl to serwis, który oferuje kreator dokumentów (którego nie miałem okazji testować) oraz usługę podpisu elektronicznego.

[Best_Wordpress_Gallery id=”5″ gal_title=”Rzetelna umowa”]

Vindicat.pl – windykacje

Vindicat to serwis świadczący usługi dla samodzielnej windykacji. Zakupione pakiety są ważne bezterminowo. Windykacja jest branżą niezwykle konkurencyjną cenowo, a jak rozumiem usługi świadczone przez serwis to windykacja realizowana jest samodzielnie przez wierzyciela. Zastanawiam się więc jak to działa na konkretnym przykładzie ale już nie raz widziałem FV opatrzoną logo serwisu.
[Best_Wordpress_Gallery id=”4″ gal_title=”Rzetelny Prawnik”]

Treesk.pl – regulacje środowiskowe

Serwis należący do Treesk sp. z o.o. i dostarczający gotowe zestawy regulacji środowiskowych. Współpraca odbywa się modelu abonamentowym i ceny zaczynają się od kwoty 149 zł/msc.

[Best_Wordpress_Gallery id=”7″ gal_title=”Treesk”]

Activbox.pl – sprzedaż usług z poziomu strony

Usługa, której autorem jest znany prawnikom serwis specprawnik.pl. Serwis pomaga sprzedawać usługi bezpośrednio ze strony internetowej kancelarii. Dzięki temu rozwiązaniu na Twojej stronie pojawia się małe okno przedstawiające przygotowany przez Ciebie cennik wybranych usług. Klient opłaca usługę Ty otrzymujesz powiadomienie o zleceniu i kontaktujesz się telefonicznie z klientem.

[Best_Wordpress_Gallery id=”8″ gal_title=”activbox”]

Ekosystem usług prawnych czy okołoprawnych sprzedawanych on-line jest już rozwinięty. I prawnicy też o tym wiedzą. Jednak jeśli spojrzymy na całość rynku okaże się, że kancelarie sprzedające gotowe usługi on-line to kropla w morzu czy oceanie wszystkich kancelarii w Polsce. Zdecydowania większość sprzedaży szczególnie w modelu B2B odbywa się na bezpośrednich spotkaniach w oparciu o zbudowane relacje. Oczywiście internet odgrywa tu kluczową rolę na etapie weryfikacji kancelarii i na etapie realizacji usługi. W 99% przypadków sieć służy prawnikom (nawet jeśli robią to nieświadomie) do budowy własnego wizerunku i do utrzymania kontaktu z klientem.

9 kroków sprzedaży usług prawnych

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż to kluczowa umiejętność w rozwoju biznesu kancelarii. Wspólnie z Łukaszem Kucińskim zapraszam na szkolenia: 9 kroków sprzedaży usług prawnych. To będzie IV edycja szkolenia, a najbliższe odbywa się 3 marca w Warszawie.

button_przyjdz-na-szkolenie

ulsugi-prawnicze-800x400

0 3265
Szymon Kwiatkowski

MarketingPrawa.pl Produkcje.fm

2 komentarze

  1. L

    Panie Szymonie, jak Pana zdaniem ma się to do zakazu reklamy przez adwokatów? Spotkałem się kiedyś z opinią, że takie oferowanie usług może naruszać ten zakaz, choć zdecydowanie się z tym nie zgadzam – strona Internetowa to przecież ekwiwalent tabliczki na budynku z napisem „Jan Kowalski – adwokat”.

    • Panie Łukaszu, z założenia unikam odpowiedzi na pytanie o zakaz reklamy przez adwokatów/radców/notariuszy. Wolałbym aby samorządy same wypracowały jasne wytyczne i może zestaw dobrych praktyk dotyczących reklamy w sieci. Dziękuję za komentarz! 🙂

Leave a Reply