Od kogo się uczyć przedsiębiorczości?

GRAFIKA3Gdzieś przeczytałem, że bycie małym przedsiębiorcą jest o wiele trudniejsze niż praca w korporacji czy dużej firmie. Właściciel własnego biznesu musi być jednocześnie szefem, specem od HR, marketingu, rozwoju biznesu, księgowości… W dużej firmie każdy ma swoją funkcje i zazwyczaj nie wyściubia nosa zza swojego merytorycznego biurka,

Dzisiejszy wpis jest swoistą odpowiedzią na bardzo ciekawy i życiowy post Rafała Chmielewskiego: O przedsiębiorczości.

Rafał porusza bardzo ważny temat nauki przedsiębiorczości. Nie do końca zgodzę się z nim, że nie ma się od kogo uczyć. Na rynku dostępnych jest mnóstwo studiów podyplomowych, MBA, kursów doszkalających. Są mentorzy, ludzie biznesu, którzy dzielą się swoją wiedzą w wielu publikacjach, szkoleniach, spotkaniach biznesowych. Nawet można pokusić się o stwierdzenie, że 99,9% problemów biznesowych zostało już kiedyś rozwiązanych, trzeba wiedzieć tylko gdzie szukać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Jednak ta prawda może nie mieć zastosowania do prawników. Dlaczego? Bo rzeczywiście w świecie kancelaryjnego biznesu, jak pisze Rafał nie ma za bardzo się od kogo uczyć. Ja widzę dwa powody takiego stanu rzeczy. Pierwszy to taki, że doświadczeni prawnicy nie chcą dzielić się swoją biznesową wiedzą. I jest to na swój sposób zrozumiałe – nikt nie chce szkolić swojej konkurencji. Drugi powód jest taki, że prawnicy zazwyczaj nie chcą się uczyć, mają jakąś blokadę przed przyjmowaniem wiedzy od innych osób. Nie wiem skąd to się bierze?

Na szczęście powoli zmienia się ta rzeczywistość, kancelarie, niektóre samorządy same zgłaszają się z prośbą o szkolenia i warsztaty. Niech przykładem, jednym z wielu, będą nasze szkolenia z cyklu PWSK – Prawnik w sieci klientów, gdzie przeszkoliliśmy kilkadziesiąt kancelarii z całej Polski. W I edycji tematyka dotyczyła marketingu, strategii, PR i business development. Teraz rozpoczynamy II Edycję z mocno zmienionym zakresem merytorycznym. Tym razem będzie o relacjach z klientami, networkingu, marketingu b2b, customer experience i kilku innych super ważnych tematach. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, możesz zapisać się na newsletter szkoleniowy: Zapisz się.

Myślę też, że Ci którzy nie uczestniczą w szkoleniach przeznaczonych dla branży prawniczej powinni mocno obserwować… innowacyjne startupy. Opisy młodych firm, które rozwijają swój biznes są na wyciągnięcie ręki. A każdy startup mocno dba te same wartości, które przyświecają każdemu prawnikowi – rozpoznanie potrzeb docelowego klienta i sprzedaż.

Nie mniej pytanie pozostaje takie samo: skąd czerpiesz wiedzę o rozwoju biznesu, przedsiębiorczości? Może masz swoich mentorów albo sprawdzone narzędzia?

.

0 1340
Szymon Kwiatkowski

MarketingPrawa.pl Produkcje.fm

Leave a Reply